Du er her
Med Jakob på tur...
Jakob Svenningsen har skrevet en fin beretning om sin tur den i tirsdag den 27.6.
En god træning til Jakob tager til Vejle Svæveflyveklub, EKHM, den 3.juli med RS for at få lidt flyvning uden alt for meget ATC og måske en smule bedre termik end sjælland kan tilbyde.
Og læs så hans beretning her:
En lille beretning fra tirsdag d. 27 Juni
Jeg var i går så heldig at få lov at sidde med i bagsædet på XVF og flyve sammen med klubtræner Torben Fuglsang. En utrolig hyggelig og lærerig flyvetur.
Forberedelserne til dagens flyvning startede allerede tidligt om formiddagen. Torben og jeg mødtes 9.30 i klubben, hvor vi stille og roligt begyndte at forberede flyet og opgaven som vi havde planlagt. Vi fik fyldt benzintanken helt op, sat batterier i, pudset hooden og fyldt vand i halen. Vandet i halen skulle vise sig at være mere "udfordrende" en man skulle tro, da det hele tiden ville løbe ud, og at sætte tape for uden at det blev vådt, skulle vise sig at være en videnskab for sig, men når det så er sagt fik vi lært "metoden" så det går hurtigt næste gang.
Klokken var pludselig blevet 10.30 og i mellemtiden var andre klubkammerater, som også havde spottet det gode flyvevejr, begyndt at dukke op, og vi fik i fælleskab trukket flyene ud, og sat vinger på et par andre fly. :) Tiden fløj afsted og vi begyndte at pakke flyveren. GPS, vand, flyvekort, papirer, Journal, GoPro, tisseflaske og mors Lasagné som senere skulle vise sig at sprede en dejlig duft i cockpittet.
Opgaven vi havde forberedt var en 306 km hastighedsopgave 339-Gørløse, 300-Store Frederikslund, 233- Kongsted hangar, 256-Jyderup, 249-Haslev, 250-Holbæk, 339-Gørløse, som i betragtning af cirrus skylaget virkede en smule ambitiøst - men men, man ved jo aldrig.
Klokken nærmede sig de 12.00 og vi fik trukket flyene til startstedet og Pawneen var ved at være klar til start.
Lidt over 12, forlod vi jorden bag Søren Sylvest i Pawneen, der havde været så venlig at slæbe på dagen. Humøret i cockpittet var højt og vi var spændte på hvad dagen skulle bringe. Højdemåleren viste 2500' så vi koblede ud og begyndte straks at afsøge området syd for pladsen for termik. Det var tydeligt at der var gang i den og der var ikke gået mange minutter før vi måtte kalde Roskilde Approach og bede om 4000' fod i N4. Det var intet problem og opad gik det.
Skybasen lå i starten i ca 3000' og det steg enlig O.K lige over pladsen, men da vi kiggede sydpå så det en smule mere tvivlsomt ud. Vi bevægede os efter et stykke tid hen mod Frederikssund, i retning af første vendepunkt (Store Frederikslund) og inden ret længe var vi i kanten af N4. Men da vi så kaldte og spurgte om N5 var controlleren ikke særlig medgørlig og vi kunne faktisk ikke komme videre. NÅ - men imens vi skulle "vente" på tilladelse til N5 fløj vi så videre i området ved Frederikssund og det så bare dårligere og dårligere ud nede sydpå... Det kunne også mærkes ude ved Frederikssund, hvor vi faktisk begyndte at have problemer med termikken. Det var desværre ikke ligeså godt som forudsagt, og i det hele taget så det bedre ud nord og østpå.
Da vi endelig måtte flyve i N5-West så det så dårligt ud nede sydpå at vi valgte at drage østpå istedet og få fløjet en masse OLC-kilometer. Det var også en god plan og termikken bedre ovre østpå. Frem og tilbage gik det, vi var helt ude og smage til kanten af T9 ved kysten, og så helt ude ved Lyngerup. Begge steder jeg som uerfaren strækpilot aldrig havde været, og det at få set nyt landskab var en stor oplevelse. Vi skiftedes til at flyve og Torben lærte mig en masse om hele tiden at planlægge sin rute i luften, og være et skridt foran. Enormt lærerigt, især inden man for alvor skal flyve stræk på egen hånd. :) Og så er det bare dejligt at være to piloter i cockpittet. Selv kunne jeg nyde mors lasagné i en termikbobbel, imens Torben måtte sidde foran og misunde lasagnén og kæmpe for at centrere termikken. En ganske fornuftig arbejdsfordeling
Termikken holdt og var vel O.K og skybasen løftede sig til en 36-3700 fod og der var en hyggelig og god stemning i cockpittet, og vi var begge glade for beslutningen om at blive i Nordsjælland.
Omkring klokken 17, 4 timer og 40 minutter efter start og med 137 OLC-kilometer i rygsækken landede vi igen på EKGL efter en fantastisk sjov, hyggelig og lærerig tur.
Det kan kun anbefales andre at flyve med dem der har erfaring, og bare er dygtige.
Jeg glæder mig i hvert fald til næste tur Torben!
- Log ind for at skrive kommentarer