Du er her

Lidt fra forsikringsklubben - pas på vores grej ;0)

Forsikringsklubben har udgivet et nyhedsbrev ifm. det årlige repræsentantskabsmøde.

De nævner et par skader der har været for nylig - tjek det lige, vi behøver ikke at gentage dem hos os....

Jeg har sakset lidt:

 

Transport- og håndteringsskader

Manøvrering på jorden

Bagkanter og vingetipper er meget udsat når vi trækker flyene rundt med håndkraft eller med golfvogne. Også her har vi set flere ærgerlige skader i år. Se dig for, giv dig tid, få hjælp af en kammerat til at manøvrere på jorden.

 

Fastspænding af fly i traileren:

Der har allerede været 2 skader i år, som skyldes manglende eller dårlig fastspænding af kroppen i traileren. Når traileren flyttes, triller kroppen baglæns i traileren, og det går som regel udover sideroret. Hvis der sker alvorlige skader på sideroret, kan det ikke repareres, da det er kritisk mht. vægten, så derfor skal et nyt sideror bestilles og monteres. Prisen kan blive op mod kr. 40.000 og der kan være lang leveringstid på et nyt ror og montering.

Her er et par gode råd:

1. Hvis traileren flyttes med motorkraft, så sørg for at flyet er fastspændt – dette gælder også, hvis det bare er en kort flytning på flyvepladsen.

2. Hvis du ikke selv har pakket flyet i traileren, så check om det er fastspændt før du flytter traileren.

 

Afbremsning af transportvogne

Når de moderne trailere bremses, er de først fuldt bremsede når bremsehåndtaget er fuldt trukket og vognen skubbes bagud, hvorved bremsehåndtaget kommer op i en højere position. Hvis der ikke foretages dette ”skub”, kan vognen bevæges, og der kan ske det, at bagklappen klapper op under vognen med skader på vognen til følge og måske også på flyet. (SØL: det er også en god ide med kiler bag hjulene når de parkeres udendørs).

 

Alexander Schleicher fly og trailere

Når visse typer af Alexander Schleicher fly sættes i vogn, skal man være opmærksom på hvordan sideroret står når skinnesystemet skubbes ind i vognen. Sideroret centreres nemlig ikke automatisk, som det f.eks. er tilfældet på Schempp-Hirth fly. Der vil opstå et hak i bagkanten af sideroret, og selvom det er et lille hak, koster det kr. 10.000 at reparere og male m.m.

 

Mvh

Din flyvechef.

 

 

Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse | Tlf. 48 27 85 00