Du er her

Gørløse Net Cup 2021 beretning og resultater

Gørløse Net Cup 2021

 

GNC sæson 2021 gav os 32.759 registreret strækkilometer, udført på 145 flyvninger og af 24 klubmedlemmer. Ud af 1363 klubber der bruger OLC, blev vi placeret som nr 254.

GNC sæson 2020 gav os 37.999 registreret strækkilometer, udført på 135 flyvninger og af 23 klubmedlemmer. Ud af 1459 klubber der bruger OLC, blev vi placeret som nr 298.

GNC sæson 2019 gav os 33.828 registreret strækkilometer, udført på 178 flyvninger og af 22 klubmedlemmer. Ud af 1481 klubber der bruger OLC, blev vi placeret som nr 356.

Som det kan ses, er resultaterne år for år ikke med de store ændringer, dog stiger de deltagende piloters antal med en hvert år!

Distancekilometer ville være betydelige større hvis en enkelt pilots flyvninger blev registreret samt at en anden pilots logger også kunne registrere ENL.
 

Sæson 2021 var ikke på virket så meget af Corona som 2020.
 

Antallet af flyvninger var færre men længere totalt og antallet af deltagende piloter var det samme.

Med klubbens flyflåde og antallet af medlemmer/piloter burde vi se en stigende kurve af deltager i GNC/OLC. Dette er også set at det er blevet nemmere at dokumentere flyvningerne via IGC-filer som mange logger i dag genererer.

Og jeg må desværre gentage hvad jeg skrev i 2019 og 2020:

Vi har svære forhold for specielt vores piloter som lige har fået S-certifikat og et snakke bevis:
Ofte søbrise, krav om radiotilladelse, RKE/CPH TMA, Roskilde fjord, komplicerede svæveflyveområder der ville få enhver professionel pilot til at skrige og løbe langt væk, afhængig af hvilken flyeleder der på vagt m.m. så jo…

Min egen oplevelse fra den 18.7.2019 med en flyveleder der havde flere svævefly end GA fly, VFR og enkelt IFR under de 4 timer hvor vi brugte svæveflyveområder og frekvensen demonstrerede hvor ufleksibelt det kunne gøres.
Og kan kun få enhver, der gerne vil bruge sit nyerhvervet certifikat, til at løbe skrigende og langt væk.

Jeg indrømmer det er svært, men vi burde kunne gøre det bedre.



Desværre er arbejdet med at få DSvU’s Luftrumsudvalg til at fungere en svær sag:
Vi har i år fået Søren Lohse og Bjørn Rechinger som sjællandske medlemmer i udvalget.
Og så må vi håbe at der kommer lidt energi i udvalget.
Der er er rigtig god mulighed for at få svar på spørgsmål vedrørende RKE ATC ved medlemsmødet her den 25. Januar hvor chefen for Naviair RKE Louise kommer.

Det kunne være:
Hævelse af underkanten af TMA’et her i denne Nord-og Nordvestlige del af TMA.

Forenkling af de 12/29  hoved og under svæveflyveområder der er på Sjælland. Vores fly i dag flyver hurtigere end dem vi havde for 15 år siden.


Hvorfor vores fly med transponder og/eller motor ikke har en fordel af disse investeringer.


 

GNC Vinderne 2021 i de 3 klasser er:

GNC Gørløse:                     Anders Mølgaard   2780 point

GNC Danmark:                   Klaus Degner           2175 point

GNC International:             Bjørn Rechinger     1707 point

Og vinderne er dem der med de 5 bedste flyvninger opnår flest OLC point.

Og det er alle gengangere fra 2020 og 2019 og…

De totale resultater for 2021 kan ses på vedhæftningerne.

Mogens Hansen
GNC administrator

GNC Danmark 2021 final.pdfGNC Gørløse 2021 final.pdfGNC International 2021 final.pdf

 

 

 

 

 

Kommentarer

BREs billede

Hej Mogens - tak for dine beretninger og kommentarer. Ja, det er lidt sørgeligt at vinderne er alle tripel-gengangere!! Jeg er dog mig bekendt IKKE medlem af luftrumsudvalget. Vh Björn
ALAs billede

Al respekt for Naviairs og Trafikstyrelsens medarbejdere - de gør et stort arbejde. Men som fritidsbrugere har vi svært ved at blive hørt så længe Trafikstyrelsen rekrutterer sine medarbejdere fra Naviair. Indfaldsvinklen til at se nye muligheder og forenklinger i luftrummet er ganske enkelt for smal. Læg dertil at flyvevåbnet vejer tungt i kredsen af brugere i Jylland.
MOHs billede

Ok Björn. Men kig lige på UHB 208 og Luftrumsudvalg
MOHs billede

Du har ret Anette. Så længe fødekæden til TS, som er Regulator kommer fra Naviair der er Provider, så står vi utrolig dårligt og kræver en meget stor og energisk indsats af DSvU's luftrumsudvalg, hvilket har manglet og mangler. Dette kan ses af at det er svært at rekruttere medlemmer til udvalget. Kig på UHB 208 og 235 for organisation DSvU på luftrumsområdet. Mange fine ord.

Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse