Du er her

Tænk, tast, tal..

Og for at kunne det skal man jo have et "snakkebevis" og her har Mads Ravn søgt en alternativ løsning, som du kan læse om her.

Alternativt BEG certifikat?

 

Da jeg allerede har gennemført én aftenskoleuddannelse, nedlagde min hustru hurtigt veto, da jeg meddelte at jeg gerne ville deltage i uddannelsen for at opnå et BEG radiocertifikat. Udsigten til at skulle igennem 10 uger a to aftener, hænger for undertegnet ikke sammen med familie, barn, karriere osv.

Men lysten til at udvide både svæveflyvning og TMG flyvning til vores nabolande, samt på længere sigt måske endnu længere ture, drev nørden til at undersøge mulighederne for et intensivt forløb.

Indledningsvis blev en flyveskole i Roskilde kontaktet. De ville gerne hjælpe, men antallet at undervisningslektioner kunne de ikke sige, blot timeprisen på 750 + 2500 i prøvegebyr til Trafikstyrelsen… Dette vage svar indeholdt en for stor økonomisk risiko, så undersøgelsen forsatte.

Efter kontakt til Trafikstyrelsen, blev det belyst at så længe et radiocertifikat var taget i EU under JAR reglerne, ja så kan man flyve på det i DK uden konvertering til BEG. Dette betyder at et UK radiobevis vil kunne anvendes. Man kan så efterfølgende konvertere til BEG, hvis man også ønsker det stykke papir til samlingen.

I løbet af den lange vinter blev der etableret kontakt med en flyveskole nord for London, nærmere bestemt Flyers Flying School v. chef instruktør og ejer, Ms. Vicky Farmer (kan varmt anbefale Ms. Farmers tilgang til undervisning, samt hendes skole). Skolen er beliggende i charmerende engelske omgivelser på Elstree Aerodrome, Hogg Lane, Borehamwood, Herts, WD6 3AL.

Ms. Vicky Farmer indvilligede i følgende setup:

·         Mandag aften, afgang m. Norwegian og toppilot A. Buus til Gatewick London

·         Hænge ud med toppiloten i cockpit og gennemgå hvorledes en 737 styres

·         Tog fra Gatewick til Borehamwood Elstree

·         Check in på hotel Ibis i Borehamwood Elstree 

·         Tirsdag, møde kl. 0915, efterfulgt af undervisningslektioner i løbet af formiddagen

·         Over middag, eksamen

·         Eftermiddag på RAF flymuseum i Hendon

·         Retur til Kbh. tirsdag aften efter mad og øl på Pub, endnu engang eskorteret af toppilot A. Buus

·         Onsdag, back to work

Martin Spiegelhauer kunne også lokkes med ovenstående setup, på trods af risiko for at vores evner ikke rakte til at kunne bestå eksamen med de få træningslektioner.

I forsøget på at forberede os på den forestående prøve, gennemgik Martin og undertegnet et relativt omfattende selvstudie. Fire forskellige kilder af teorien blev gennemgået, forskellige prøveeksamener gennemført, samt Anette Larsen var så flink at afsætte en lørdag eftermiddag for at træne fiktive flyveture, samt hjælp til gennemgang af engelsk luftrum. Denne træning var ganske givende, samt Anettes hjemmebagte kage bragte også stor glæde! Ligeså blev der brugt et ikke ubetydeligt antal timer på arbejdspladsen, lyttende til www.liveatc.com (kan fås som app til 18 kr) for tilvænning til engelsk radiokommunikation.

Ovenstående forberedelse viste sig at bære frugt og begge studenter bestod med karakteren 6. Selve prøven lignede meget N-BEG, dvs. indledningsvis en skriftlig multiple choice prøve a 12 spørgsmål, efterfulgt af en fiktiv flyvetur. Denne flyvetur indeholdt en række obligatoriske krav, som inden var blevet grundigt trænet om formiddagen ala samme metode som ved den danske uddannelse, nu blot på et engelsk kort med deres luftrum, samt nogle specielle engelske lokalnormer osv. Det er jo et UK bevis man går til eksamen i, hvorfor man skal lære deres regler for gennem af militæromåder osv. Lette irrelevant efterfølgende, men bestem interessant. 

Som det måske bemærkes, indeholder den engelske prøve ikke den megen omtalte reception test. Til gengæld indeholder den en relay meddelelse af en Mayday meddelelse, som man ikke ved hvornår kommer, og som selvfølgelig skal gengives perfekt.

Budgettet for hele herligheden blev som følgende:

Flybillet

550

Hotel

560

Flyveskole

1058

Togbillet

350

Taxa

96

ICAO kort

195

Licensafgift

885

Total:

3694

 

Hvis man påtænker at gentage ovenstående tilgang til at tale engelsk på radioen, skal det understreges at man bør være ganske erfaren på N-BEG, samt have god erfaring med at bruge radioen under rejseflyvning. Ligeså er der jo ingen garanti for at bestå, da forløbet er så intensivt, så et grundigt selvstudie er tilrådeligt.

Happy landings!

Mads Ravn

Kommentarer

CSCs billede

Jeg kan varmt anbefale Mads´ tilgang til at erhverve et BEG. Det er ikke så farligt som det kan lyde, men som Mads skriver, er god rutine i radio kommunikation vigtigt....og det kan jo erhverves ved at flyve lidt ud i det sjællandske landskab!!!

Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse | Tlf. 48 27 85 00