Pokkers også !
Mandag var vi godt på vej til Schempp-Hirth for at få VB opdateret, og så skete det, at traileren gik i selvsving bag Henriks Bil.
Ikke sjov at blive slynget hid og did på motorvejen, og der skete ret stor skade på bil og trailer, mens flyet slap relativt billigt.
De næste fire døgn blev et logistisk mareridt, for at få grejerne i orden.
Mandag = Dag 0:
- Henriks bil, så alt andet end godt ud. Den skal på fejeblad til Danmark, hvor det vil blive evalueret, om det kan svare sig at reparere den.
- Traileren blev slæbt til en plads ved bugserfirmaet (Cobra 1 – Volvo 0).
- Vi fandt et hotel, hvor vi kunne overnatte.
Tirsdag = Dag 1:
- Traileren måtte ikke køre videre med 40 grader bøjet trækstang, så vi måtte leje en bil hos bugserfirmaet for at køre 250 km tilbage til Kassel, hvor vi kunne hente en ny trækstang.
- Returen til bugserfirmaet blev på 300 km, for det var lykkedes Henrik at få fat i SOS og få en udlejningsbil med trækkrog.
- Så kunne vi montere den ny trækstang og få flyet de sidste 200 km til Schempp-Hirth, så de kunne komme i gang eet døgn senere end planlagt. Ankomst kl. 01:00 efter en tur gennem et særdeles voldsomt tordenvejr.
Onsdag = Dag 2:
- Fra Schempp-Hirth kørte Henrik så traileren de 450 km tilbage til Kassel, at Spindelberger kunne reparere skaderne på trailerens karosseri.
- Schempp-Hirth gik i gang med VB, der havde fået en bule i venstre vinge og havde brækket sideroret, da traileren ramte autoværnet. En lille lakskade på venstre vingetip måtte vente, da det ikke kunne nås.
- Henrik var hos Spindelberger ved 14-tiden, men måtte vente med at gå i gang, til forsikringen kunne oplyse, om der skulle en taksator på, eller ej.
Torsdag = Dag 3:
- Henrik skar igennem og accepterede at ville betale, så Spindelberger kunne komme i gang med traileren. Tre mand fik den færdig samme dag (på nær et par skønhedsfejl).
- Schempp-Hirth sled i det med at opdatere VB. Til alt held lå de inde med et sideror, som de har fået til overs, fordi EASA har stoppet dem i at samle flere Quintusser.
- Henrik fik traileren transporteret de 450 km tilbage til Schempp-Hirth. Gensynsglæden var stor. Nu begyndte det igen at ligne noget med at nå til Ungarn.
Fredag = Dag 4:
- Schempp-Hirth blev færdige med VB lige før middag, og turen kunne gå videre til Öcseny (udtales Øtjenj).
- Ankomst til Öcheny kl. 02:00 efter 14 timers kørsel, hvor der undervejs skulle købes 14-dages kort til Østrig og ny e-vignet til Ungarn – begge var slæbt til Danmark med Henriks bil.
- Ankomst til hotellet kl. 03:00
PYYYH HA !!!
Lørdag fik vi samlet VB og dunket den op (jooooo… nu virker ballastanlægget), Henrik blev registreret og vi fik gennemgået papirer (Jensen er skrappere end FAI) og vi fik kontrolvejet VB med fuld vandballast.
Vi lukkede 120 liter ud og efter et hvil fik Henrik sin første tur i VB – han var tilfreds med flyet (ellers så skulle da pokker…).
Søndag var der indmarch, som er at finde på you-tube og så var der flyveshow. Henrik og jeg orkede ikke rigtigt noget.
Mandag var første dag og dagen blev aflyst ved morgenbriefingen – og med rette. Det har været lige så dårligt her som på Arnborg (Öcseny 0 – Arnborg 0)
Der bliver forhåbentligt mere flyvning at skrive om i de kommende dage.
Klaus T
Og her lidt billeder