Du er her

Går du og drømmer om at blive pilot i forsvaret så læs dette .........

Pilotdrømme af Magnus Carlander

 

Så kom svaret endelig! Både for Patrichs og mit vedkomne lød beskeden: ”Du indkaldes hermed til start på uddannelsen – pilot ved Air Force Training Center, Karup”, og hvilken lettelse der bredte sig.

Optagelsesprøverne; det første skridt på den lange vej til pilotdrømmen begyndte for begge vores vedkomne i oktober sidste år. Her tilmelder man sig digitalt til uddannelsens ”modul 1”. Alle kan møde op til prøverne, som består af computertests og simuleringer fra kl. 08.00-16.00.

Man får en grundig gennemgang af hver test, til og med lidt træningstid inden det tællende forsøg. Nogle af de mere krævende opgaver omfatter de såkaldte simultankapacitetstests. Her skal man med tastatur, joystik og hovedtelefoner holde styr på op til fire separate opgaver på samme tid. Det gælder om at holde fokus og være omstillingsparat. Det er en umulighed at klare fejlfrit, men det er her man beviser om man har hvad der skal til, eller om man opgiver når det bliver for komplekst.

Efter denne udmattende dag i Jonstrup, er det bare at vente på svar. Modul 1 fungerer som grovsortering og efter den er bestået opfordres man til at sende en ansøgning.   

Et gennemgående emne under optagelsesprøverne var de lange ventetider, men det er nok ligeledes fordi man var så ivrig. Et par måneder efter, i januar, skulle vi så til modul 2. Her venter der igen et par computerprøver så som logisk tænkning samt en planlægningsopgave. Under modul 2 er der desuden indlagt en fysisk prøve bestående af forsvarets coretest samt en 12-minutters Cooper-løbe-test, som skal gennemføres for at komme i videre betragtning.

Slutteligt på dag to bliver man sammen med de andre ansøgere i gruppen stillet overfor en gruppeopgave. Her sidder der tre psykologer og flittigt noterer alt, hvad der bliver sagt og hentydet under denne noget kaotiske samtale. Efterfølgende finder en individuel samtale sted.

Det er vigtigt at forberede sig grundigt til denne del af optagelsesprøven, i bund og grund er det en udvidet jobsamtale så det gælder om at være på, og vise man virkelig brænder for uddannelsen. 

Efter endnu et par måneders ventetid er det nu tid til to dages medicinske undersøgelser. Det kan karakteriseres som en udvidet class-1 medical. Førstedagen er på flyvestation Skalstrup i Roskilde og omfatter helt generelle lægeundersøgelser. Dag to er på Glostrup hospital til hjerne- og røntgenundersøgelse samt efterfølgende syns-, høre- og hjerteundersøgelse på flyvemedicinsk klinik.

Nu er alle prøver afsluttet, men stadig to skridt tilbage; svaret fra flyvemedicinsk samt det endelige svar på ansøgningen.

Det endelige svar om optagelse sendes ud til de ansøgere, som har klaret sig bedst gennem hele forløbet. I vores tilfælde var der 24 pladser til start i Karup, men der kan altså godt have været flere som har bestået alle prøverne – endnu en grund til at gøre sit bedste!

 

Nu venter der så et spændende og udfordrende uddannelsesforløb. Vi starter med 5 måneders grundlæggende officersuddannelse i Karup, her bygges der videre på de færdigheder man har fra værnepligten, og til januar kan vi så forhåbentlig kalde os sergenter i flyvevåbnet. Til foråret starter så den egentlige pilotuddannelse med ”Elementærkursus i flyvning” afholdt på Flyveskolen. Her skal der virkelig arbejdes hårdt og målrettet da dumpeprocenten ligger på omkring 50%. Da alle i bund og grund kan lære at flyve fravælges de aspiranter, som ikke kan lære det hurtigt nok. Kurset omfatter en hel del teoriundervisning og udenadslære af checklister og nødprocedurer derudover selvfølgelig også de flyvende lektioner og simulatortræning.

Består man Flyveskolen har man bevist overfor instruktørende, at man har hvad der skal til for at kunne klare resten af flyveruddannelsen, som foregår i USA. På baggrund af instruktørenes vejledning, Forsvarets behov og ens eget ønske, får man også efter Flyveskolen tildelt den flytype man skal flyve. Om alt går så vel, kan man nu glad og stolt holde lidt sommerferie, hvorefter rejsen går mod vest.

 

 

 

 

Kommentarer

PERs billede

Spændende og godt skrevet - Og for dem som ikke kommer gennem nåleøjet og får lov til at fyre en F16 (måske F35) af, så ser det også lyst ud for de kommercielle piloter fremover...Se mere her http://www.business.dk/transport/verden-skal-bruge-en-halv-million-nye-piloter

Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse | Tlf. 48 27 85 00