Du er her
Resume fra sidste skemalagte flyvedag
27. okt. 2013
Vejrudsigten forecastede at en okklusion ville komme fra vest og berøre det nordsjællandske område midt på eftermiddagen, med tilhørende regn og en opfriskende vind fra sydsydvest.
Med den udsigt hængende over hovedet besluttede Tus og undertegnede at komme i gang med flyvningen så hurtigt som så hurtigt som muligt. Efter en kort briefing gik første start kl. 1011A. Vejret artede sig fint med store huller i skyerne, det var derfor muligt at få flyslæb til 2500ft, selvfølgelig klar af skyer og med jordsigt! Blandt de fremmødte var der ikke den store interesse for at flyve, men til gengæld blev der gået til sagen med at adskille vore forskellige apparater og få sat dem i transportvogne, godt at se at flere medlemmer kom for at hjælpe med det.
Anette – formiddagens slæbepilot – havde annonceret at hun efter flyvedagens afslutning ville servere varm suppe. Herligt, for ved 1430 tiden begyndte det at regne, så de sidste fly blev adskilt og sat under tag sammen med diverse transportvogne.
Efter debriefing, hvor:
1. Landingshastigheden blev ”koblet” til vindhastighed ligesom udregning af side- og modvindskomponenten vha. sinus og cosinus blev gennemgået! Dette med henblik på at der i lærebogen: FLYVELÆREN på side 51 siges citat: indflyvningsfarten angives til 1½ x stallingshastigheden + ½ vindkomponent, citat slut. Jeg er overbevist om at der menes modvindskomponent! Den gule trekant på Discus B’s fartmåler blev nævnt, idet den viser en indflyvningshastighed på 115 km/t. Det er dog med landing med flyets maksimum vægt – inkluderet vandballast – på 525 kg. Minimum indflyvningshastighed er, ifølge punkt 4.11 i FM, 95 km/t.
2. Tus nævnte at medlemsmailen omkring vintervedligeholdelse 2013 lige var blevet udsendt,
3. Ole Nicolaisen omtalte kommunens planer mht. Kollerød Å,
4. Jan Bagge orienterede om at han havde adgang til lån af en ”jordloppe”?, og derfor ville henstille at vi fik et læs asfalt til brug i de kommende huller til vinter. Jan ville så komme og stampe!
5. En kort gennemgang af hvordan man skulle aflåse og sætte varmepumperne, når klubhuset blev forladt.
6. Hillerød kommunes planer få så vidt angår EKGL kort blev omtalt, speciel hvad indflydelse det kan have for klubbens drift fremover. Ligeledes blev der understreget at ved henvendelser fra Hillerød kommune, skal man henvise til klubbens formand!
7. Det ovenstående blev afsluttet under pres idet Anette havde annonceret suppetid efter debriefing.
8. Kl. 1435Z gik vi til dagens sidste punkt nemlig suppe spisning under hyggelige former. Tak til Anette for indsatsen, måtte initiativet være med til at sikre en god social tradition i Danmarks største svæveflyveklub.
Venlig hilsen
Mogens Bringø
- Log ind for at skrive kommentarer
Kommentarer
Vindkomponenten er en upræcis
Både side- og