Du er her
Familieudflugt med SX
Familieudflugt i SX
Lørdag den 10. april lovede kold vind fra vest efter en koldfront havde passeret landet.
Flyvevejrudsigten lovede fine cumulus over hele landet – og op af dagen flere steder
med højder mellem 4 og 5.500 fod. Da prognosen også indikerede ”good air” på flere
af Sjællands yderpunkter besluttede Emil og jeg, at vi skulle flyve en stor opgave i områder
vi fra Gørløse ikke overflyver så tit.
Det blev til en 415 km FAI (hver ben mindst 28 % af totaldistancen) trekant – med startpunkt
Gørløse, 1. vendepunkt Marielyst nord for Gedser – og 2. vendepunkt Vøjstrup (Fyns Svæve-
Flyveklub på vestfyn) og så hjem til Gørløse.
Vi tærsklede ud kl 12.30 i 3.500 fod og havde udsigt til fin cumulusdannelse henover Frederiks-
Sund, Kirke Hyllinge og ned til starten af ”S” områderne nord for Tølløse med altid velvillig
hjælp fra Roskilde APP.
Krydser Holbækmotorvejen igennem T 5 området med godt vejr forude.
Cu basen løftede sig til 4.000 fod og SX viste straks sine styrker ved flyvning i 140-170 kmt
området og snart var vi ved sidste cumulus syd for ”Adventure Camp” sydvest for Rønnede.
Da vinden var ved at dreje sig om i en sydvestlig retning blev sydsjælland rengjort for termik
men et par cumulus totter vest for Møn viste os næste mulige ”track” og med en optankning
i dette billedskønne område var der højde til at nå de lokkende fine cumulusskyer sydøst
For Nykøbing F.
Kom op ud for Møn og krydser ved Farøbroen på vej mod Falster
Møn – meget smukkere kan det vist ikke blive
Vi vendte Marielyst i 4.500 fod og satte derefter kursen mod Nakskov. Igen viste Nimbussen
hvad 26,4 meter kulfibervinge gemmer på – vi fløj stort set uden at kurve direkte til mellem
Sakskøbing og Maribo – hvor en 3 meter boble fristede for meget til at gå til tops.
Knuthenborg safaripark på vores vej mod Nakskov
Med 4.500 fod fortsatte vi mod vest – vel vidende at vi ”lige om lidt” skulle tage stilling til om vi kunne krydse
Bæltet imellem Lolland og Langeland – og hvilken højde vi kunne få.
Vi endte med at kunne flyve ud syd for Nakskov i næsten 3.500 fod – og med stort set ingen
cumulusaktivitet fremad – bortset fra et godt stykke oppe på Fyn. Emil og jeg tænkte begge,
at ”neeej – det er nok for dumt at køre til Langeland” – og i samme nu sprang 2 halvforkølede
totter over østkysten af Langeland. Uden at der blev sagt noget var Nimbussen allerede på vej
ud over vandet i 3.300 fod – og vi tænkte nok at dette kunne blive spændende. Men hold op en
udsigt – vi befinder os midt over den vel nok smukkeste del af Danmark – med udsigt til hele
herligheden af øer i det sydfynske paradis. 5 km før østkysten af Langeland var det tydeligt at
den sydligste af cumulustotterne fik mest næring fra en skovstrækning – så den valgte vi.
Næste stop Langeland – med 2 cumulustotter der udvikler sig
I 2000 fod fangede vi en efter forholdene fortræffelig 1,7 meter bobbel – og vi lå med den mest
fantastiske udsigt og ”climbede” til 4.000 fod. Vi så os over skulderen til Lolland hvor vi kom fra
og vi satte nu kursen op mod Thurø / Svendborg med smukke Tåsinge ud for vores venstre vinge.
På vej mod Svendborg med udsigt over Thurø og Tåsinge
Sydvestenvinden havde efterhånden gjort sit indhug på sydfyn – og vi måtte gøre os umage for
at komme op til den gode termik ved Ringe lige over Svendborgmotorvejen til Odense.
Da vi var til tops i nu 4.500 fod havde vi fortsat små 30 km til Vøjstrup og vi kunne se at det
pæneste flyvevejr var trukket mod nord og øst og var ved at koge sammen med Nyborg. Så
vi vidste hvor vi skulle hen når vi fik vendt Vøjstrup. Vøjstrup blev vendt i 3000 fod og svæve-
flyvepladsen lå i fuld sol (og ikke mere brugbar termik) så vi satte kursen op mod Odense og
fik kontakte med en konvergenslinie der strakte sig ud mod Nyborg og var ved at overudvikle.
klokken var ved at blive mange – cirka 16.30 og vi fik god kontakt til ”brobizzboblen” lige over
Nyborg – hvor skysystemet trak 2,5 meter op til dagens højderekort 5.500 fod.
Ved at være til tops over Nyborg
Vi sagde pænt tak til den fynske natur og gled stort set lige over Storebæltsbroen mod Knudshoved med
kurs Slagelse N – hvor de næste cumulus stod. Emil fandt dagens billet til Gørløse syd for Stenlille
en sen eftermiddags 3 meter bobbel til 5.000 fod som var max. højden i S områderne – og
denne højde rakte hele vejen til Gørløse, hvor Roskilde APP igen venligst stillede T5 området
til vores rådighed op til 4.000 fod.
Ikke en rekordopgave, ikke en højhastighedsopgave, men en gennemført opgave i egne af
Danmark alt for få svæveflyvere ser – og mon ikke at Emil og jeg med disse fælles oplevelser
har fået masser af indtryk af, hvor mange muligheder der kan dyrkes i NSF i den fine flåde
af 2 sædede fly der rådes over.
Mange glade flyverhilsener
Jan
- Log ind for at skrive kommentarer
Kommentarer
Tusind tak Jan, for god
Så skønne billeder og
Tillykke med turen Jan og
Super fortælling og flotte
Wau.. sikken en tur og meget
En fornøjelse at læse - Mange
Dejlig læsning. Tak for denne