Du er her

Familieudflugt med SX

Familieudflugt i SX

Lørdag den 10. april lovede kold vind fra vest efter en koldfront havde passeret landet.

Flyvevejrudsigten lovede fine cumulus over hele landet – og op af dagen flere steder

med højder mellem 4 og 5.500 fod. Da prognosen også indikerede ”good air” på flere

af Sjællands yderpunkter besluttede Emil og jeg, at vi skulle flyve en stor opgave i områder

vi fra Gørløse ikke overflyver så tit.

Det blev til en 415 km FAI (hver ben mindst 28 % af totaldistancen) trekant – med startpunkt

Gørløse, 1. vendepunkt Marielyst nord for Gedser – og 2. vendepunkt Vøjstrup (Fyns Svæve-

Flyveklub på vestfyn) og så hjem til Gørløse.

Vi tærsklede ud kl 12.30 i 3.500 fod og havde udsigt til fin cumulusdannelse henover Frederiks-

Sund, Kirke Hyllinge og ned til starten af ”S” områderne nord for Tølløse med altid velvillig

hjælp fra Roskilde APP.

Krydser Holbækmotorvejen igennem T 5 området med godt vejr forude.

Cu basen løftede sig til 4.000 fod og SX viste straks sine styrker ved flyvning i 140-170 kmt

området og snart var vi ved sidste cumulus syd for ”Adventure Camp” sydvest for Rønnede.

Da vinden var ved at dreje sig om i en sydvestlig retning blev sydsjælland rengjort for termik

men et par cumulus totter vest for Møn viste os næste mulige ”track” og med en optankning

i dette billedskønne område var der højde til at nå de lokkende fine cumulusskyer sydøst

For Nykøbing F.

Kom op ud for Møn og krydser ved Farøbroen på vej mod Falster

 Møn – meget smukkere kan det vist ikke blive

Vi vendte Marielyst i 4.500 fod og satte derefter kursen mod Nakskov. Igen viste Nimbussen

hvad 26,4 meter kulfibervinge gemmer på – vi fløj stort set uden at kurve direkte til mellem

Sakskøbing og Maribo – hvor en 3 meter boble fristede for meget til at gå til tops.

Knuthenborg safaripark på vores vej mod Nakskov

Med 4.500 fod fortsatte vi mod vest – vel vidende at vi ”lige om lidt” skulle tage stilling til om vi kunne krydse

Bæltet imellem Lolland og Langeland – og hvilken højde vi kunne få.

Vi endte med at kunne flyve ud syd for Nakskov i næsten 3.500 fod – og med stort set ingen

cumulusaktivitet fremad – bortset fra et godt stykke oppe på Fyn. Emil og jeg tænkte begge,

at ”neeej – det er nok for dumt at køre til Langeland” – og i samme nu sprang 2 halvforkølede

totter over østkysten af Langeland. Uden at der blev sagt noget var Nimbussen allerede på vej

ud over vandet i 3.300 fod – og vi tænkte nok at dette kunne blive spændende. Men hold op en

udsigt – vi befinder os midt over den vel nok smukkeste del af Danmark – med udsigt til hele

herligheden af øer i det sydfynske paradis. 5 km før østkysten af Langeland var det tydeligt at

den sydligste af cumulustotterne fik mest næring fra en skovstrækning – så den valgte vi.

 Næste stop Langeland – med 2 cumulustotter der udvikler sig

I 2000 fod fangede vi en efter forholdene fortræffelig 1,7 meter bobbel – og vi lå med den mest

fantastiske udsigt og ”climbede” til 4.000 fod. Vi så os over skulderen til Lolland hvor vi kom fra

og vi satte nu kursen op mod Thurø / Svendborg med smukke Tåsinge ud for vores venstre vinge.

På vej mod Svendborg med udsigt over Thurø og Tåsinge

Sydvestenvinden havde efterhånden gjort sit indhug på sydfyn – og vi måtte gøre os umage for

at komme op til den gode termik ved Ringe lige over Svendborgmotorvejen til Odense.

Da vi var til tops i nu 4.500 fod havde vi fortsat små 30 km til Vøjstrup og vi kunne se at det

pæneste flyvevejr var trukket mod nord og øst og var ved at koge sammen med Nyborg. Så

vi vidste hvor vi skulle hen når vi fik vendt Vøjstrup. Vøjstrup blev vendt i 3000 fod og svæve-

flyvepladsen lå i fuld sol (og ikke mere brugbar termik) så vi satte kursen op mod Odense og

fik kontakte med en konvergenslinie der strakte sig ud mod Nyborg og var ved at overudvikle.

klokken var ved at blive mange – cirka 16.30 og vi fik god kontakt til ”brobizzboblen” lige over

Nyborg – hvor skysystemet trak 2,5 meter op til dagens højderekort 5.500 fod.

Ved at være til tops over Nyborg

Vi sagde pænt tak til den fynske natur og gled stort set lige over Storebæltsbroen mod Knudshoved med

kurs Slagelse N – hvor de næste cumulus stod. Emil fandt dagens billet til Gørløse syd for Stenlille

en sen eftermiddags 3 meter bobbel til 5.000 fod som var max. højden i S områderne – og

denne højde rakte hele vejen til Gørløse, hvor Roskilde APP igen venligst stillede T5 området

til vores rådighed op til 4.000 fod.

Ikke en rekordopgave, ikke en højhastighedsopgave, men en gennemført opgave i egne af

Danmark alt for få svæveflyvere ser – og mon ikke at Emil og jeg med disse fælles oplevelser

har fået masser af indtryk af, hvor mange muligheder der kan dyrkes i NSF i den fine flåde

af 2 sædede fly der rådes over.

Mange glade flyverhilsener

Jan

 

 

Kommentarer

OPSs billede

Tusind tak Jan, for god beretning
MSHs billede

Så skønne billeder og beskrivelse. Flot tur drenge.
LEOs billede

Tillykke med turen Jan og Emil, og tak for den gode beskrivelse.
PERs billede

Super fortælling og flotte billeder. TINSFOS - There is No Substitute for Span :-)
KCs billede

Flotte billeder og godt gået

En fornøjelse at læse - Mange tak
ALLs billede

Dejlig læsning. Tak for denne gode beskrivelse.

Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse