Hvad er et svævefly?
ASW-20 klar til start på bane 28 i Nordsjællands Svæveflyveklub
Svæveflyvning opstod for mere end 120 år siden, og var begyndelsen på menneskets drøm om at flyve som fuglen.
Pionere som tyskeren Lillienthal som brugte små bakker som startsted for sine "hop" med en selvkostrueret svævefly, og brøderne Wrights forsøg med en svæveflyvekonstruktion som forløber for deres flyvning i 1903 med et motoriseret konstruktion, som er anerkendt som verdens første flyvning med et fly tungere end luften, og som kunne holde sig flyvende i længere tid.
Ligesom den motoriserede flyvning igennem godt 100 år har gennemgået en fantastisk udvikling, således har svæveflyvning også gennemgået samme tekniske og præstationsmæssige udvikling.
Svævefly og motorfly var i begyndelsen lavet af de samme materialer: Lærredsbeklædte træ- eller stålrørskonstruktioner.
Men snart blev metalkonstruktioner fremherskende for motorflyene.
I 1950'erne begyndte de første glasfiberkonstruktioner indenfor svæveflyvning at komme frem, og dette medførte et stort spring i bedre præstationer for et svævefly: Glidetallet blev væsentlig bedre.
Og op igennem 60'erne og videre frem er den teknologiske udvikling med materiale som komposit, glasfiber, kulfiber og kevlar blevet udviklet af svæveflykonstruktørene.
Og først i 1970'erne begyndte passagerflyindustrien at bruge den viden, som svæveflyvekonstruktørerne havde skaffet nemlig at: Kompositmaterialerne var stærkere og lettere end metalkostruktionerne, som stadig var fremherskende indenfor passagerflyindustrien.
Og i dag er et passagerfly bygget af ca 75-80% af kompositmaterialer.
Men læs endelig videre under de andre punkter her på hjemmesiden om svæveflyvning.
Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse