Tyngdekraften får en sten til at falde og et svævefly synker også men på grund af sin konstruktion med vinger, haleplan og sideror så forgår det ikke lodret som en sten, men et svævefly bevæger sig fremad og opnår på denne måde et glidetal.
Dette er et udtryk for hvor langt et svævefly flyver fremad og så har mistet 1meters højde eller på en anden måde: Et svævefly med glidetal 40 vil fra 1000 meters højde, i stille luft kunne glide 40 km.
2G, dansk konstrueret tosædet skolefly fra 1947 med glidetal på omkring 1:12
I den mere end 100 årige udviklingshistorie som svævefly har været igennem, er glidetallet på et svævefly fra ca 1:10 nået op på mere end 1:60 i dag. Skole og træningsflyene har typisk et glidetal på ca 35 til 40.
Moderne svævefly med glidetal på mere end 1:40 som er samlet til konkurrence på Kaldred Flyveplads ved Kalundborg
Et svævefly styres på samme måde som det passagerfly der bringer dig rundt i verden d.v.s at det har styrepind, det har højderor, sideror, flaps, luftbremser og hjulet kan måske også tages ud og ind i forbindelse med flyvningen.
Nordsjællands Svæveflyveklub | Kurreholmvej 39 | 3330 Gørløse